vakantieinkroatie.reismee.nl

Verborgen schatten

Ik ben gek op eilanden, denk ik aan een eiland dan roept dat bij mij een beeld op van verlaten stranden, romantische zonsondergangen en een ontsnapping aan de drukte van het dagelijks
leven. Afgelopen zomer ontdekte ik het eiland Susak, 3 km. Lang en 1,5 km.breed, gelegen in de Kvarner, daar waar ik al zo vele jaren kom. Susak komt niet eens voor in de programmaā€™s van de reguliere reisorganisaties. Daarom ben ik zo blij dat ik gisteren een contract heb gesloten met een nieuw agentschap. Ik mag Susak aanbieden, een klein paradijsje voor iedereen die houdt van alles hoe een eiland hoort te zijn, hoe een eiland meestal alleen nog in je droom er uitziet. Hier op Susak kom je geen autoā€™s tegen, zelfs Ć¼berhaupt geen verharde wegen en ook iedere vorm van nachtleven ontbreekt volledig , hier geniet je ā€™s-Avonds op de terrassen te midden van de ā€˜localsā€™. De schitterende stranden en het afwisselende landschap maken het ultieme vakantiegevoel hier echter meer dan compleet.

Alleen de paadjes in de kleine, smalle bewoonbare steegjes zijn aangelegd, voor de rest loop je met je voeten in het zand. Autoā€™s en hotels zijn er op het eiland niet te vinden. Wat particuliere kamers en appartementen, eĆ©n school, de post, Ć©Ć©n supermarkt en 5 bars/restoā€™s bevinden zich in het benedendorp. De locale vinotheek en een kerk met aangrenzend kerkhof bevinden zich in het bovendorp. Er zijn twee grote zandstranden op het eiland. Het ene ligt vlak aan de voet van het benedendorp.Het is een ongeschreven wet dat men zich op dit strand ā€œfatsoenlijkā€ dient te kleden (lees zwemkledij) dit om de lokale eilandbewoners niet tegen de borst te stoten.

Het andere zandstrand is iets moeilijker bereikbaar. Twee wegen leiden naar dit strand. Via de ā€“ voor de ongetrainde mens ā€“ iets moeilijker begaanbare rotsen langs de zee (je moet niet echt klimmen, maar het vergt toch enige behendigheid om stabiel op de rotsen te lopen) of via een wandeling naar boven de heuvel over. Deze wandeling is zeker de moeite waard. Onderweg loop je heel de tijd op een zandweg en word je omringd door meters hoge bamboe. Wanneer je dan de top bereikt, heb je een prachtig zicht op de baai. Vervolgens daal je aan de andere kant de heuvel terug af en bereik je dat andere zandstrand, bijgenaamd ā€œBokā€. Hier is het meestal een oase van rust. Iedereen loopt er bij zoals hij/zij dit wenst: bikini, shorts, badpakken, monokini maar de meesten gewoon naakt.

Op Susak wonen op dit moment minder dan 200 mensen, de tijd heeft er gelukkig nog tijdā€¦